بتن جام

شرایط بتن ریزی

شرایط بتن ریزی
12
دسامبر
2019
بتن ریزی در هوای گرم باعث پایین اومدن کیفیت و مقاومت بتن خواهد شد. هوای گرم به دمای زیاد هوا همراه با باد یا بدون باد و رطوبت کم اطلاق می شود.

بتن ریزی همیشه یکی مراحل مهم در ساختمان سازی و یا سوله و.. بوده است چرا که هم قیمت مناسب دارد و هم مواد آن به راحتی در دسترس می باشد. ناگفته نماند بتن به دلیل مقاومت بالایی که دارد امروزه نزد پیمانکاران بسیار پر کاربرد می باشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا شرایط استفاده بتن را در آب و هوای مختلف بررسی کنیم.

بتن ریزی در هوای گرم

 

اگر در فصل گرما بخواهید کار بتن ریزی را انجام دهید مشکلاتی را به وجود می آورد که در زیر به چند تا از آنها اشاره خواهیم کرد:

مصرف آب در بتن ریزی بیشتر خواهد شد و دقت کنید که آبی که می خواهید مصرف کنید در فصل گرما نباید گرم باشد

سخت شدن بتن زیاد می شود

ممکن است ترک های خمیری در بتن به وجود بیاید

داوم بتن ومقاومت بتن در صورتیکه نکات استاندارد رعایت نشود کاهش میابد

 

سیمان مناسب برای استفاده بتن در شرایط آب وهوای گرم کدام است

بهتر است در هوای گرم از سیمانی استفاده کنید که گیرش آن زود انجام گیرد. استفاده از سیمان های با عیار پایین مناسب می باشد.

عمل آوری بتن چیست

عملی که در آن از افت شدید رطوبت جلوگیری می شود و دمای بتن را در شرایط مطلوب نگه می داریم. عمل آوری بتن نقش مهمی بر ویژگی های بتن سخت شده مانند کاهش نفوذ پذیری و مقاومت در برابر سرما دارد. این عمل باید بلافاصله بعد از تراکم بتن(ویبره کردن بتن) انجام شود.

تراکم بتن

به این معنی است که فشرده سازی بتن تازه در اطراف قالب ها و میلگردها به طور کامل شکل گرفته و دور آنها را بپوشانند.

تراکم بتن با بتن ریزی، بتن ریزی کف سوله، بتن ریزی سقف، بتن ریزی کف، بتن ریزی کف پارکینگ، بتن ریزی کف محوطه رابطه مستقیم دارد تراکم بتن هوای حبس شده را تا مقدار زیادی از بتن خارج می کنند و سنگدانه ها را نزدیک می کنند. تراکم بتن با لرزش یا لرزاندن و یا ویبره کردن امکان پذیر می شود و در مرحله آخر هوای حبس شده دربتن به کمتر از 5/1 درصد می رسد.

انواع روش های تراکم بتن:

تراکم بتن به دو روش دستی و ماشینی انجام می گیرد

روش دستی

بیل زنی

وزنه کوبی(وزنه کوبی بر روی بتن)

میله کوبی برای بتن

که روش دستی در کارهای کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

روش مکانیکی

میزهای سقوط کننده

دستگاه های با کوبنده موتوری بالا

ویبراتورها(لرزش)

لرزش های بیرونی

این روش در کارهای بزرگ استفاده قرار می گیرد و پرکاربرد می باشد. و معمولی ترین نوع وسیله مکانیکی ویبراتور یا لرزاننده می باشد.

عمل نگهداری از بتن چگونه است

زمانیکه بتن شروع به خودگیری کنند باید آن را در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی حفظ کنیم. تابش آفتاب باعث می شود که آب بتن از بین برود و بتن ما بسوزد برای جلوگیری از سوختن بتن در هوای گرم باید سطح آن را مرطوب نگه بداریم و این عمل را به مدت یک هفته باید انجام بدهیم. بارندگی می توانند سطح بتنی را که خشک نشده و خیس است را ازبین ببرد و یا موجب کرمو گردیدن سطح آن می شود. برای جلوگیری از این کار بهتر است روی بتن را با پلاستیک بپوشانیم تا باران به سطح آن آسیب نرسانند.

بتن سبک

بتن سبک از دانه های سبک شکل گرفته و در آن هوا و گاز های دیگر وجود دارد (وزن فضایی بین 300 تا 1800 کیلوگرم در متر مکعب).

بتن سنگین

همانطور که از اسمش پیداست از دانه های سنگین شکل گرفته و با وزن فضایی 600 تا 1900کیلوگرم در متر مکعب.

 

نکاتی مهم در رابطه با بتن ریزی در هوای سرد

تاثیر یخ زدگی بر روی بتن تازه

بتن در هوای سرد به خاطر اینکه دما پایین است مقاومت کمی دارد تا زمانیکه بتن از عمل آبگیری اشباع نشده باشد لازم است که بتن را دربرابر یخ زدگی محافظت کنیم به یاد داشته باشید که حتی اگر یک بار در سنین اولیه بتن یخ زده باشد در مقابل با بتنی که اصلا یخ نزده باشد حتما مقاومت کمتری در مقابل شرایط جوی خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که بتنی که در برابر سرما محافظت نشده آسیب پذیر بیشتری نسبت به بتنی که در مقابل سرما محافظت شده است خواهد داشت همچنین مقاومت کم تری نیز خواهد داشت.

 

چه زمان بتن ریزی نباید انجام شود

کارشناشان توصیه می کنند که بتن ریزی را در دمای کمتر از 6+ درجه انجام ندهید کارشناسان توصیه می کنند. استفاده از ضد یخ فقط از یخ زدن رطوبت درونی بتن جلوگیری می کنند از ضدیخی استفاده کنید که دارای کیفیت مناسب باشد استفاده از ضدیخ بی کیفیت باعث می شود بتن استاندارد خود را از دست بدهد.

 

توصیه های برای بتن ریزی در هوای سرد

شما با رعایت نکات زیر می توانید در زمستان عمل بتن ریزی را انجام دهید

به خاطر داشته باشید که میانگین دمای هوای شبانه روزی کمتر از 6+ درجه نباشد.

در بیشتر ساعات شبانه  روزی دمای هوا از 9+ درجه بالا نرود. بهتر است از سیمان با مقاومت زودرس و یا از ضدیخ با کیفیت مناسب استفاده کنیم.

سطح آرماتورها  و همچنین قالب ها را از برف و یخ بزدایید و اگربرایتان امکان پذیر می باشد آنرا گرم کنید تا حداقل دمای 2+ درجه را داشته باشد.

 

زمانیکه  درجه حرارت 6+ و بالاتر از این شد پس از اینکه از ضد یخ استفاده کردید سطح بتن را با پلاستیک یا نایلن و یا برزنت کامل بپوشانید تا بتن دچار ترک خوردگی نشود. و در آخر از آنجایکه هزینه که برای نگهداری کیفیت بتن می شود زیاد و هزینه بر نیست. پس شما می توانید با صرف هزینه نسبت کم بتن خود را در هوای سرد محافظت  و عمل بتن ریزی را نیز انجام دهید. شرکت بتن جام همواره سعی در داشتن خدمات و امکانات مناسب با نیاز مشتری می باشد.