بتن جام

نحوه ساخت ، مراحل و قیمت بتن ریزی

بتن ریزی چیست
09
سپتامبر
2019
بتن یک از مصالح ساختمان است که از سیمان ، سنگدانه های ریز (شن و ماسه) و مصالح درشت مخلوط شده با آب تشکیل شده است.

امروزه بسیاری از ساختمان هایی که در پیرامون خود مشاهده می کنیم، دارای اسکلت فلزی نیستند بلکه از بتن ساخته شده و بتن ریزی شده اند. پس می توان گفت که بتن یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی است. بتن در واقع به ماده ای چسبناک گفته می شود که خاصیت سیمانی شدن را در بردارد. علت اصلی گسترش استفاده از بتن، در اختیار داشتن مواد اولیه برای ساخت آن و همچنین هزینه کمتر و قیمت ارزان بتن ریزی می باشد. بتن ویژگی های بخصوصی داشته و از مقاومت و استحکام نسبتا بالایی برخوردار است.

منظور از بتن ریزی مهیا کردن بتن، انتقال و ریختن آن در قالب و محل مورد نظر توسط جرثقیل، پمپ یا آلات مانند آنها می باشد. به عبارتی به پیاده سازی بتن در محل طرح، بتن ریزی گفته می شود. برای انتقال بتن معمولا از سیستم آسانسوری و پمپاژ استفاده می گردد. بتن ریزی فرآیند بسیار مهمی بوده و حائز اهمیت است زیرا باعث پایداری و دوام ساختمان در برابر حوادث طبیعی و انسانی می شود بنابراین این فرآیند می بایست با دقت فراوانی انجام گیرد و نکات ایمنی در مورد آن حتما رعایت شود. عوامل گوناگونی به خراب شدن بتن کمک می کنند برای مثال آتش سوزی، منبسط شدن سنگدانه ها، تاثیرات آب مقطر و آب دریا، شسته شدن کلسیم و از بین رفتن آهک موجود در ساختار بتن می توانند باعث خرابی بتن شوند. به همین دلیل ساخت بتن و انجام فرآیند بتن ریزی نیازمند افراد متخصص و باتجربه در این زمینه می باشد تا بتن ریزی با نهایت دقت و تمرکز صورت گیرد. انجام بتن ریزی وابسته به شرایط آب و هوایی و اقلیمی بوده و در نواحی جغرافیایی گوناگون متفاوت می باشد. به طوریکه در سراسر دنیا برای ساخت بناها، بتن های متنوعی را به کار می برند.

انواع بتن ها:

  1. بتن سبک

  2. بتن سنگین

  3. بتن رنگی

  4. بتن الیافی

  5. بتن پر مقاومت

  6. بتن انعطاف پذیر

  7. بتن شفاف

  8. بتن اسفنجی

  9. بتن غلتکی

  10. بتن شاتکریت

نحوه ساخت بتن

برای این که بتوانیم بتن ریزی با کیفیت مناسب را تجربه کنیم، ابتدا باید نحوه ساخت بتن را بررسی نماییم.

بتن ماده ای خاکستری رنگ و بدون بو است که مانند مایع به راحتی شکل ظرف را به خود می گیرد. بتن از سیمان، آب، سنگدانه و افزودنی های معدنی و شیمیایی تشکیل می شود. هر کدام از مواردی که بیان می شود به صورت مجزا در بتن ریزی موثر خواهد بود. وزن بتن به سنگدانه ها و تراکم آنها وابسته است زیرا سنگدانه ها 75 درصد حجم بتن را در برمیگیرند. اگر فشردگی سنگدانه ها کم باشد، خواص مکانیکی بتن که شامل خواص فشاری و کششی و مقاومت نیروی برشی است، ضعیف می شود. مقصود از سنگدانه ها کانی هایی نظیر کانی های سیلیسی، کانی های میکا، کانی های اکسید آهن و سولفور آهن، کانی های کربناتی و سولفاتی، کانی های فرومنیزیم و کانی های رس می باشند. سنگدانه ها تاثیر فراوانی بر استحکام بتن دارند. به همین دلیل طرز قرارگیری سنگدانه ها باید پیوسته باشد به طوری که فضای خالی کاهش یافته و وزن فضایی بیشتر شود تا مصرف سیمان به حداقل برسد. نبود انسجام کافی بین ذرات می تواند نشان دهنده وجود ضعف در مواد سازنده سنگدانه باشد. سنگ های گوگردی، خاک رس و خاک قلیایی از موادی هستند که پیوستگی ذرات را از بین می برند از این رو توصیه می شود که قبل از ساخت بتن سنگدانه ها را با دقت شستشو دهند. افزودنی های بتن شامل موادی مانند ضد یخ بتن، ضد زنگ، سخت کننده، تسریع کننده، چسب بتن، روان کننده(کاهش دهنده میزان مصرفی آب) و رنگدانه ها می باشند. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت بتن ریزی تسریع کننده ها هستند. تسریع کننده ها افزودنی هایی هستند که به سخت شدن بتن سرعت می بخشند و دوام اولیه بتن را زیاد می کنند. برخی از این تسریع کننده ها عبارتند از نمک های آهن، کربنات سدیم، آلومینات سدیم و کربنات پتاسیم. از رنگدانه ها هم برای تغییر رنگ بتن و ایجاد زیبایی استفاده می شود. ضد زنگ هم برای جلوگیری از زنگ زدن میلگرد درون بتن اضافه می گردد. آب نیز تاثیر عمیقی بر روی کیفیت بتن دارد زیرا ناخالصی و املاح موجود در آن می تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر کاهش استحکام بتن، ایجاد لکه روی سطح بتن و زنگ زدن قالب(آرماتور) شود. اغلب در ساخت بتن از آب آشامیدنی استفاده می شود زیرا املاح و ناخالصی آب آشامیدنی کمتر می باشد. همانطور که گفتیم خاک قلیایی از بین برنده پیوستگی در بتن می شود به همین دلیل در برخی موارد برای ساخت بتن نباید از آّب آشامیدنی استفاده نمود زیرا آب آشامیدنی حامل مقادیر زیادی یون های سدیم و پتاسیم می باشد که این فلزات قلیایی اند و باعث ایجاد واکنش های قلیایی می شوند. به طور کلی آبی برای ساختن بتن مناسب است که درجه اسیدیته آن از 6 تا 8 بوده و شور نباشد. شور بودن آّب نشان دهنده وجود نمک و در نتیجه وجود مقدار زیادی سدیم است. برای اینکه بتوانید بتن ریزی خود را با بهترین کیفیت انجام دهید. تیم متخصص و مجرب سایت ما در خدمت شماست. ما با مشاورین خود در تمامی مراحل بتن ریزی در کنار شما هستیم.

نحوه ساخت بتن

 

مراحل بتن ریزی

در بتن ریزی چند مرحله طی می شود که عبارتند از:

تهیه کردن بتن(مخلوط کردن آب، سیمان، سنگدانه و مواد دیگر)

اولین مرحله بتن ریزی تهیه بتن است. آماده کردن بتن پروسه ای بسیار حساس و تخصصی می باشد و نیازمند دانش و تجربه کافی در این زمینه است. به همین دلیل می توانید از بتن آماده استفاده کرده و بتن را از کارخانه های سیمان خریداری کنید که در این صورت هدر رفتن مواد اولیه کاهش پیدا می کند.

قالب بندی(آرماتور)

دومین مرحله بتن ریزی قالب بندی است. این مرحله مهم ترین بخش بتن ریزی می باشد. در آغاز باید به نحوه بسته شدن قالب توجه زیادی کرد. سپس باید قطر، اندازه، فاصله و تعداد آرماتورها و تعداد میلگرد ها را مشخص کرد. به طور معمول در اطراف و زیر آرماتورها فضای اندکی برای جایگذاری قالب های نگهدارنده در نظر می گیرند.

بتن ریزی

اصلی ترین مرحله انواع بتن ریزی(بتن ریزی کف، بتن ریزی سقف، بتن ریزی کف سوله، بتن ریزی کف پارکینگ، بتن ریزی کف محوطه) در این مرحله صورت می گیرد. سقف، ستون، کف و پی ساختمان را بتن ریزی می کنند. همانطور که قبلا گفته شد باید بتن در قالب های در نظر گرفته شده ریخته شود. در قسمت پی و سقف به دلیل حجم زیاد بتن، بتن ریزی مستلزم دستگاه های مختلفی برای انتقال بتن می باشد اما ریختن بتن در ستون ها به صورت دستی یا به کمک دستگاه پمپاژ انجام می گیرد. بتن ریزی سقف باید سریعا و در یک مرحله صورت گیرد زیرا نباید در سقف ترک خوردگی مشاهده شود و سقف باید کاملا یکنواخت و یکدست باشد.

به هم فشردن بتن و ویبره کردن

یکی از مهمترین مراحل بتن ریزی ویبره کردن است. در این مرحله باید اطمینان یابیم که هوایی در میان ذرات و ورقه های بتن وجود ندارد زیرا وجود هوا باعث متخلخل شدن بتن و کاهش استحکام و پایداری آن می شود. دو روش برای متراکم کردن بتن وجود دارد. برای بتنی که کلفتی و ضخامت آن از 15 سانتی متر کمتر است استفاده از ماله پروانه برای صاف کردن بتن کافی است. ولی برای بتن های ضخیم تر از ویبراتور های فشاری، لرزشی و لرزشی_فشاری استفاده می گردد.

بتن برای خشک شدن به یک شبانه روز زمان نیاز دارد. پس از خشک شدن باید قالب ها را جدا و از بتن در برابر ترک خوردگی نگهداری کرد. 

قیمت بتن ریزی

قیمت بتن ریزی برای تمامی افراد حائز اهمیت خواهد بود. لذا ما تمامی مواردی را که بر نرخ بتن ریزی تاثیرگذار است را بیان خواهیم کرد. به طور عمده در کارهای ساختمانی به دلایل متعددی از جمله محدودیت مکانی، عدم دستیابی به سنگدانه و محدودیت حجم بتن امکان برپا کردن دستگاه های تولید بتن وجود ندارد و بهتر است از بتن آماده استفاده شود. ممکن است که در پروژه های بسیار بزرگ این محدودیت ها وجود نداشته باشد و سیستم های تولید بتن مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت بتن آماده به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی شهرها متفاوت می باشد زیرا نوع سنگدانه موجود در هر شهر فرق دارد و قیمت انواع سنگدانه ها با توجه به کیفیت آنها گوناگون می باشد.

عامل دیگری که تعیین کننده قیمت بتن آماده می باشد و نقش بسیار مهمی دارد، دوری و نزدیکی محل ساختمان سازی به کارخانه تولید بتن می باشد. به طوریکه دور بودن محل پروژه از کارخانه، هزینه ترابری و حمل و نقل را افزایش می دهد.

البته قیمتی که هر کارخانه تولید بتن برای بتن ریزی تعیین می کند متفاوت است چرا که هر کارخانه ای با توجه به مشهور بودن و کیفیت بتنی که می سازد هزینه مخصوص به خود را دریافت می کند. همچنین افزایش قیمت سیمان و مصالح سنگی نظیر سنگدانه، شن و ماسه و آهک افزایش قیمت بتن را در پی دارد.

برای تامین بتن مورد نیاز باید به موقعیت پروژه و میزان مصرف بتن در هر روز توجه بسیار داشت تا کارخانه بتواند خدمات لازم را ارائه نماید. همانطور که میدانید سنگدانه ها در کیفیت بتن تاثیر زیادی دارند پس برای اطمینان خاطر می توانید به کارخانه مورد نظر بروید.

مزایای بتن

با استفاده از بتن و بتن ریزی در فضاهای مختلف ساختمان چه ویژگی هایی به سازه ما افزوده می شود؟ استفاده از بتن در ساختمان ها و سازه ها مزیت های زیادی دارد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می شوند:

  1. حمل و نقل آسان
  2. قابلیت شکل گیری آسان
  3. اسپری و پمپ کردن بتن به شکاف ها و ترک های موجود در تونل ها
  4. یکنواخت بودن بتن و ساختار یکدست
  5. زیبایی ظاهری و مقاومت بالا
  6. مقرون به صرفه تر نسبت به سازه های فلزی
  7. مقاومت فشاری زیاد
  8. استفاده از بتن برای ساخت انواع سازه ها
  9. دستیابی آسان به مواد اولیه سازنده بتن

 

تاریخچه بتن

بتن ریزی از قبل از سیمان و بعد از پیدایش آن به طرق مختلف صورت می پذیرفتن. بشر از همان ابتدا که ساختن خانه را شروع کرد، با ترکیب آب و گل، ملاطی درست کرد که بعد از خشک شدن تبدیل به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمان سازی در دنیا ش. امروزه هنوز هم در بعضی مناطق از همین ترکیب در ساخت خانه استفاده می کنند. گاهی با اضافه کردن کاه به این مخلوط، کاهگل به دست می آید. این مصالح اولیه را می توان پایه و اساس بتن امروزی قلمداد کرد.

در آثار باقیمانده از بناهای قدیمی در 5600 سال قبل از میلاد مسیح موادی مانند بتن دیده شده است. همینطور در مصر قدیم نیز در ساخت اهرام از بلوک های منظم ساخته شده از آهک و گچ استفاده شده است.

شاید بتوان گفت اسمیت انگلیسی اولین کسی بود که در قرن هجدهم میلادی از مخلوط خاکستر آتشفشانی با آب آهک ترکیب بسیار محکمی را به دست آورد که مانند سنگ سخت بود. سالها بعد فردی فرانسوی فرمولی برای تهیه سیمان کشف کرد. موادی که با مخلوط کردن سیمان، آب و سنگدانه ها به خوبی سخت شده و شبیه یک سنگ در می آیند، همان بتن امروزی می باشند. در ابتدا چندان به استفاده از بتن علاقه نشان داده نشد.زیرا بتن هنوز هم ترکیب شکننده ای بود و در برابر فشار زیاد مقاومت خوبی از خود نشان نمی داد. تا این که در سال 1892 اولین بتن مسلح در فرانسه در ساخت پل به کار برده شد.

با پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر، تحقیقات علمی بیشتری روی بتن ها صورت گرفت و روز به روز بر کیفیت و مقاومت بتن ها افزوده شد. به طوری که امروزه به کار گیری از بتن ها و بتن ریزی در سازه ها جز بسیار مهم در ساختمان سازی به شمار می رود.

در عصر حاضر مواد زیادی در ساخت بتن ها استفاده می گردد. ممکن است از مخلوط سیمان با موادی همچون پوزولانها، الیاف، گوگرد، مواد مضاف، پلیمرها، بتن های سخت و محکمی تولید شود که هرکدام از آنها کارایی خود را دارند. در فرایند ساخت بتن های پیشرفته امروزی از حرارت، فشارهای هیدرولیکی و بخار آب یا خلا استفاده می گردد که موجب بالا رفتن کیفیت آنها می شود. با گذشت سالها از پیدایش بتن های اولیه به شکل امروزی، این ماده مفید دچار تحولاتی شده که می توان آن را به عنوان یکی از اصلی ترین مواد در ساخت سازه های عظیم محسوب کرد. تمامی مراحل بتن ریزی سازه خود را به بتن جام بسپارید. بهترین شرکت های ایران سایت ما را به خاطر تیم متخصص و مجرب پشتیبانی برای بتن ریزی سازه های خود انتخاب می نمایند.