بتن جام

بتن ریزی چیست

بتن ریزی
10
اکتبر
2019
بتن ریزی یا (Concreting) یکی از مهم ترین، پرچالش ترین و جذاب ترین مراحل ساختمان سازی در جهان می باشد که در اسکلت بتنی و فلزی اجرا می شود.

تا قبل از اوایل قرن هیجدهم  بتن ریزی کلمه نا آشنا و نامفهمومی بود در سال 18322 این مصریان بودند که آغاز گر صنعت بتن ریزی و ساخت سازه های محکم و قوی با استفاده از ترکیب گچ و آهک دانست.

تا حالا فکر کرده اید که بتن چگونه ایجاد می شود؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که بتن چگونه ایجاد می شود. اگر سیمان یا سنگدانه و یا آب نباشد شما به هیچ وجه نمی توانید بتن را ایجاد کنید. پس برای ایجاد بتن حتما وجود این سه جزء بسیار مهم می باشد در صورتیکه یکی از این سه مورد وجود نداشته باشد شما نمی توانید بتن را ایجاد کنید. مخلوط این سه جزء بتن را تشکیل می دهند. لازم به ذکر است بتن ریزی به دلیل مقاومتی بسیار بالایی که دارد بسیار کاربرد دارد.

 

چرا بتن ریزی اهمیت دارد

حتما به این نتیجه رسیده اید که بتن ریزی یکی از مهم ترین و پیچیده ترین مراحل فونداسیون می باشد. برای پیاده سازی مراحل بتن سازی باید تجربه کافی را داشته باشید تا بتوانید مراحل بتن ریزی را به راحتی انجام دهید. چرا که اجرای استاندارد بتن ریزی از بنای شما در مقابل زلزله محافظت می کنند.

شرایط استاندارد بتن چیست؟

به طور کلی ریختن بتن در دمای بسیار بالا و پایین منجر به عدم مقاومت بتن می شود بنابراین بهتر است قالب را در دمای مناسب انجام دهید.

ریختن بتن در دمای بسیار کم به دلیل یخ زدگی آب درون بتن مشکلی ایجاد می کند. وقتی آب یخ می زند ، ذرات سیمان و شن کاهش می یابد. با کاهش چسبندگی بین اجزای بتن ، مقاومت آن کاهش می یابد.

اگر مجبور به ساخت بتن در دمای پایین هستید ، از محلول کلر - نیترات برای جلوگیری از یخ زدگی آب برای بتن ریزی استفاده کنید. البته استفاده از آب گرم برای تهیه بتن می تواند دشواری ریختن بتن در هوای سرد را تا حدودی کاهش دهد.

ریختن بتن در دمای بالا باعث کاهش مقاومت بتن به دلیل افزایش بهره وری طولانی مدت ، ترک خوردگی حرارتی و تمایل به جمع شدن در اثر خشک شدن ، کاهش مقاومت بتن ، افزایش سرعت خوردگی فولاد تقویت کننده و کاهش یکنواختی سطح بتن می شود.

هنگام توقف ریختن بتن ، بهتر است از آهن برای آب بندی کناره های بتن استفاده کنید. ناگفته نماند که برش بتن باید عمودی باشد ، نه افقی. زیرا مقاومت سازه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مناسب ترین ضدیخ برای استفاده بتن ریزی چیست؟

ضد یخ برای بتن در شرایط سرد مورد نیاز است. در هنگام انتخاب ضد یخ بتن باید توجه داشت كه ضد یخی برای استفاده در بتن مناسب است  که دارای دو خاصیت زیر باشد:

 اول اینكه می تواند نقطه یخ زدگی آب داخل بتن را كاهش دهد و ثانیاً به عنوان تسریع كننده در تثبیت بتن و افزایش مقاومت اولیه بتن عمل کنند.

در شرایط قالب بندی در هوای سرد برای جلوگیری از یخ زدگی در انواع بتن های پیش تنیده ، بتن در تماس با آب و خاک گوگردی ، آن دسته از بتن هایی که در مخلوط خود سنگدانه هایی دارند ، تحت واکنش های قلیایی قرار می گیرند. ضد یخ بر اساس مواد دیگر به جای ضد یخ کلر. به عنوان مثال ، ضد یخ نیتریک کننده می تواند در این شرایط گزینه مناسبی برای استفاده در بتن و بتن باشد.

نحوه اجرای بتن ریزی سقف و بتن ریزی ستون به چه صورت می باشد؟

بتن ریزی سقف و ستون بعد از بتن ریزی فونداسیون اجرا می شود بتن ریزی با کیفیت بالا می توانند استحکام سازه را تضمین کنند. نکته اول دقت کنید که بدنه اصلی ساختمان و بخش های تزئینی توسط ستون ها حمل می شود.

نکته دوم و مهم تر اینکه سقف نیز به حفظ یکپارچگی سازه بتنی کمک می‌کند و باعث می‌شود ساختمان به صورت یک بدنه یکپارچه باشد. و در آخر اینکه بتن ریزی و فرآیند ساخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بتن ریزی در هوای سرد

سخت شدن سیمان در دمای پایین بسیار سخت است و به طول می انجامد برای این کار از سیمان پرتلند نوع سوم می توان استفاده کرد. در شرایطی که هوا سرد است استفاده از آب گرم برای رساندن بتن به دمای مناسب و مطلوب می توانند مفید باشد.

ایا می توان بتن ریزی را در دمای زیر 5 درجه انجام دهیم

بله حتما می توانید در دمای زیر 5 درجه عمل بتن ریزی را انجام داد البته دقت داشته باشید که باید نکاتی را رعایت کنید که به بتن ریزی آسیب نرسانند. در شرایط هوای سرد یا همان 5 درجه هیدراسیون در مرحله بتن ریزی به کندی و آهستگی انجام می شود و در دمای صفر درجه این عمل کاملا متوقف می شود. که این عمل باعث می شود که بتن خیلی سریع بشکند. علت این کار را می توان تشکیل نشدن خمیر سیمان دانست. به طور کلی می توان گفت که در دمای زیر ۵ درجه، واکنش بین آب و سیمان در مخلوط بتن به کندی صورت خواهد گرفت  و این امر موجب کاهش دوام و مقاومت بتن خواهد شد.

بتن ریزی ماله پروانه ای

بتن ریزی ماله پروانه ای به دو صورت برقی و موتوری وجود دارد که امروزه از نوع موتوری به خاطر سهولت در کار بیشتر استفاده می شود. که وظیفه اصلی لیسه ای کردن سطح بتن کف می باشد.(لیسه ای کردن عبارت است از پخش یک لایه سیمان روی سطوح ملات سیمانی یا بتنی قبل از خشک شدن و کشیدن لیسه یا ماله فلزی روی آن برای رفع خلل و خرج و ترکهای سطحی ناشی از جمع شدگی و ایجاد یک سطح صاف و یکدست)

مراحل نگهداری از بتن

بعد از پایان بتن ریزی به مدت 1 روز قالب ها را نباید برداشت چرا که تا بتن خوب بگیرد. در ادامه بعد از باز شدن قالب ها، ما باید عمل ابیاری را به مدت 5 تا 6 روز را انجام دهیم تا بتن ما ترک نخورد و قالب خود را حفظ کنند. تبخیر آب می توانند باعث پوک شدن و در نهایت استحکام پایین آن‌ها می‌شود بنابراین باید رطوبت تا زمانیکه بتن گیرش نگرفته در آن ادامه یابد.

بتن ریزی در سیستم I.C.F

آی سی اف یک سیستم ساختمانی می باشد که در این مرحله بتن ریزی کمی تفاوت دارد و دمای مناسب برای انجام آن در محدوده 6 الی 7 درجه می باشد. توجه داشته باشید اگر در این مرحله بتن ریزی را در دمای پایین تراز صفر انجام دهیم بتن با همان حرارت آزاد شده از گیرش اولیه، سخت خواهد شد. اما بتن ریزی در هوای گرم قالب پلی استایرن اجازه تبخیر به آب موجود در بتن را نمی دهد و رطوبت تا پایان مرحله سخت شدن باقی می مانند.

مزایای استفاده از بتن در ساختمان ها

هزینه برای پیاده سازی بتن بسیار ارزان تر است. همچنین عمر بتن نسبت به سایر مصالح نیز زیاد است.

بتن در مقابل فشار و آتش بسیار مقاوم است.

بتن به خاطر شکل پذیری که دارد در اکثر پروژه ها استفاده می شود از جمله پل و ساختمان.

مقاومت سازه های بتنی نسبت به دیگر سازه ها زیاد است.

 

نکات اصلی در رابطه با بتن ریزی

باید بتن حالت خمیری خود را داشته باشد تا بتواند به راحتی به فضای داخل میلگردها رفته و در جریان باشد.

بتنی که مجددا آب بهش اضافه می شود تا روان تر شود ممکن است گیرش اولیه خود را از دست بدهد در صورت تایید مهندس ناظر می توان دوباره از آن استفاده کرد

حدالمقدور فاصله محل بتن ریزی با محل سرازیر شدن بتن کم باشد.

در صورتیکه بتن ریزی را بر روی زمین انجام می دهید آن مکان باید تمیز باشد.

اگر بتن ریزی را در ارتفاع انجام می دهید به عنوان مثال ستونها حتما از شوت سقوطی استفاده نمایید.

تجهیزاتی که نیاز داریم تا بتن ریزی را در ارتفاع انجام بدهیم چیست؟

اگر شما می خواهید بتن ریزی را در ارتفاع انجام دهید یکی از قدیمی ترین روش ها استفاده از بالابر می باشد در این روش بتن را به یک ظرف مخصوص می ریزیم این روش سرعت کار را پایین می آورد. این روش قدیمی برای پروژه های بزرگ توصیه نمی شود و کیفیت بتن را نیز کاهش می دهد.

 

بتن آماده چیست

بتنی است که آماده است که در کارخانه های سیمان یا کارگاه های مخلوط و در اختیار مشتری قرار می گیرد. دقت کنید چون قاطی کردن  مواد بتن کاری دقیق و پیجیده است روش مخلوط دستی در محل سازه دیگر امروزه انجام نمی شود و استفاده از بتن آماده میان کارفرماها و پیمان‌کاران ساختمانی رواج پیدا کرده است. مزیت بتن آماده این است که دردسر ترکیب کردن و آماده‌سازی در محل ساخت و ساز را از بین می‌برد. و از به هدر رفتن مواد اولیه بتن جلوگیری می کند همچنین در صرفه جویی وقت بسیار کمک می کنند.

 

متراکم سازی چیست

پس از اینکه بتن ریزی تمام شد به وسیله دستگاه ویبراتور برای بتن ریزی‌های با عمق بیش از 17 سانتی‌متر و با میله و شمشه برای بتن ریزی‌های با عمق کمتر از 17 سانتی‌متر عمل متراکم سازی و هواگیری به صورت حرفه ای صورت می گیرد.

حتما به خاطر داشته باشید که ضخیم بودن لایه ها نباید کمتر از ۱۵۰ میلمتر باشد.

در هنگام بتن ریزی به این نکته کلیدی دقت کنید که ممکن است سنگدانه ها از هم جدا بشوند پس مهندس ناظر باید مراقب باشد سنگدانه ها از هم جدا نشود.

 

مدت زمان که طول می کشد تا بتن را ایجاد کنیم چقدر است؟

مدت زمان که طول میکشد تا بتن آماده شود بستگی به دمای بتن نوع سیمانی که استفاده می کنیم نوع بتن مقدار آبی که به سیمان اضافه می کنیم و عوامل مختلف بستگی دارد. در کل مدت عمل آوری با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد از سه روز تا ده روز تغییر می کنند.